dodajpodtytul17
MotoryzacjaPolecane

Praktyczne wskazówki dotyczące utrzymania zbiorników na paliwo w dobrej kondycji

Zbiornik na paliwo jest nieodłącznym elementem każdego pojazdu napędzanego silnikiem spalinowym. W tym artykule podpowiemy, jak utrzymać zbiorniki na paliwo w dobrej kondycji. Obalimy też mity związane z eksploatacją powiększonych zbiorników.

Regularne przeglądy zbiorników na paliwo

Regularne doglądanie zbiornika pomoże uniknąć dodatkowych kosztów związanych z awariami. Dokonując oględzin zbiornika na paliwo zwróć uwagę na:

  • ślady po uszkodzeniach mechanicznych – głębokie rysy, wgniecenia, pęknięcia;
  • integralność osłony baku – jeśli taka jest, to nie może być zardzewiała albo pogięta. W przypadku uszkodzenia można ją naprawić lub wymienić na nową;
  • korozję – stalowe zbiorniki na paliwo mogą rdzewieć;
  • stan mocowań zbiornika – czy są dobrze dokręcone, czy nie uszkodziła ich korozja, czy sztywno trzymają zbiornik,
  • stan wiązki elektrycznej prowadzącej do zbiornika – czy izolacja jest nienaruszona, czy wtyczki i złącza są odpowiednio izolowane od wilgoci;
  • stan przewodów paliwowych prowadzących od wlewu do zbiornika i od zbiornika w stronę silnika – czy nie są sparciałe, czy opaski odpowiednio trzymają przewody na miejscu, czy przewody są odpowiednio mocno przytwierdzone do podwozia lub nadwozia;
  • sprawdzenie korka wlewu paliwa – czy jest szczelny, czy np. należy w nim wymienić elementy gumowe.

To pozwoli postawić wstępną diagnozę co do stanu zbiornika. Jeśli to możliwe, warto też zbadać wnętrze elementu za pomocą sondy z kamerą – czy na dnie nie ma osadu, który mógłby uszkodzić pompę paliwa i zapchać filtry, czy zbiornik od środka nie jest skorodowany itd.

Pamiętaj też, że w przypadku aut zasilanych benzyną równie ważny co sam zbiornik jest tzw. system EVAP, pochłaniający niebezpieczne opary benzyny i oddający je do układu wydechowego.

Jak więc dbać o zbiornik na paliwo w aucie?

  1. Przede wszystkim stosuj tylko wysokiej jakości paliwo, a w okresie zimowym wzbogacaj je o depresator (w przypadku oleju napędowego). Uchroni to zbiornik przed wytrącaniem się parafiny z paliwa przy niskich temperaturach.
  2. W przypadku powierzchownej korozji na zbiorniku stalowym usuń rdzę i pomaluj zbiornik na nowo. Przedłuży to jego żywotność o kilka lat.
  3. Unikaj nalewania paliwa z kanistrów – jest ono bardziej zanieczyszczone, niż to z dystrybutora na stacji.

Jak rozpoznać awarię zbiornika na paliwo?

Awaria zbiornika na paliwo może mieć poważne konsekwencje, w tym wysokie koszty naprawy i potencjalne unieruchomienie samochodu. Oznaki awarii mogą obejmować:

  • Wyciek paliwa z zbiornika;
  • Zanieczyszczenie paliwa, które może prowadzić do poważnych usterek, takich jak uszkodzenie pompy paliwa.

Do awarii można tu też zaliczyć usterkę pompy paliwa albo pływaka wskaźnika poziomu paliwa (lub zespołu tych elementów), które często montowane są w baku pojazdu. Razem z nimi działać może filtr paliwa. Elementów tych zazwyczaj się nie naprawia, lecz wymienia na nowe. Przyczyną ich usterki mogą być:

  • zła jakość paliwa,
  • osad w zbiorniku prowadzący do zatarcia pompy paliwa i zatkania filtrów,
  • użytkowanie pojazdu przy niskim stanie paliwa z zbiorniku – może prowadzić do wytrącania się osadów i zatarcia pompy paliwa.

Usterki te mogą skutkować nie tylko zatrzymaniem pojazdu. W przypadku wycieku paliwa wykrytego przez Inspekcję Transportu Drogowego mogą skończyć się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego i skierowaniem auta na ponowne badania w okręgowej stacji kontroli pojazdów. Do tego dochodzi oczywiście mandat dla kierowcy a także kara dla przewoźnika.

Obalamy mity o powiększonych zbiornikach na paliwo

Jeśli zbiornik paliwa w Twoim busie albo ciężarówce najlepsze dni ma już dawno za sobą, zamiast montować używany element albo kupować drogą część w ASO powinieneś zastanowić się nad atestowanym powiększonym zamiennikiem. Taki aluminiowy zbiornik paliwa dopasowany do Twojego auta zamówisz w firmie Arhen.

Jeśli nie jesteś przekonany do tego rozwiązania, oto kilka mitów, które warto w tym momencie obalić:

  • Mit 1: Montaż większego zbiornika to duży wydatek: Chociaż montaż zbiornika paliwa wiąże się z pewnymi kosztami, te szybko się zwracają, szczególnie dla przewoźników obsługujących trasy na zachodzie Europy, gdzie ceny paliwa są wyższe.
  • Mit 2: Nie w każdym aucie można zamontować powiększony zbiornik: Właściwie w każdym z powszechnie używanych w Polsce aut dostawczych i busów można zamontować powiększony zbiornik paliwa, o ile wybierze się ofertę sprawdzonego wykonawcy.
  • Mit 3: Montaż powiększonego zbiornika jest niebezpieczny: Jeżeli montaż jest przeprowadzany przez profesjonalistów, nie ma żadnego ryzyka. Wiele firm oferuje gwarancje na swoje zbiorniki, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo.
  • Mit 4: Przewożenie paliwa w powiększonym zbiorniku jest nielegalne: W rzeczywistości, zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zwolnione z akcyzy jest wwożenie na teren Niemiec paliwa w każdym zbiorniku na stałe połączonym z konstrukcją auta – nie tylko tym fabrycznym.
  • Mit 5: Większy zbiornik nie daje dużych możliwości: Nawet najmniejszy zbiornik z oferty firmy Arhen pozwala na zatankowanie 80 litrów, a największe modele mają pojemność 300 litrów. To znaczna różnica w porównaniu ze zbiornikami montowanymi fabrycznie.

Jak widać wymiana wadliwego zbiornika paliwa na większy to same plusy. Nie zwlekaj, zainwestuj w powiększone zbiorniki na paliwo dla swojej firmy i zacznij cieszyć się oszczędnościami i lepiej działającą logistyką już dziś!

Podobne Tematy

Kontener budowlany. Jak go wynająć?

Redakcja PortalwSieci.pl

Motoreduktory – gdzie się je stosuje

Redakcja PortalwSieci.pl

Taśmy transportujące – rodzaje i zastosowanie

Redakcja PortalwSieci.pl

Dodaj Komentarz