25 stycznia 2023 roku doszło do wycieku kodu źródłowego Yandex – rosyjskiej wyszukiwarki internetowej. Jej pełny kod źródłowy wyciekł do sieci. Jest to jedno z najbardziej intrygujących i przełomowych wydarzeń w branży SEO w ostatnich latach. Ale dlaczego powinniśmy zwrócić na to uwagę? Oto dlaczego: Yandex i Google są bardzo podobne pod względem przetwarzania technicznego elementów strony internetowej, a ten wyciek pokazał nam 1 922 czynniki rankingowe, które Yandex wykorzystuje w swoim algorytmie.
Yandex i Google są do siebie bardzo podobne pod względem działania. Algorytm Yandex pokazuje analogię RankBrain: MatrixNext. Wydaje się również, że korzystają z PageRank (prawie tak samo jak Google), a wiele ich algorytmów tekstowych jest takie same. Co ciekawe, w Yandex pracuje wielu byłyh pracowników Google. Dlatego przeglądanie tych 1 922 czynników rankingowych, które pochodzą z archiwum „Kernel” (i są tylko jednym z wielu zestawów czynników w bazie kodów Yandex), jest konieczne.
Wiele z tych czynników rankingowych to rzeczy, które już znamy, takie jak:
Niektóre strony również otrzymują preferencje (takie jak Wikipedia).
Yandex i Google, będąc tak podobnymi do siebie w teorii, oznaczają, że ten wyciek danych to coś, na co musimy zwrócić uwagę. Kilka tych czynników może już być powszechnie znane wśród specjalistów SEO, ale potwierdzenie ich przez inną wyszukiwarkę wzmacnia, jak ważne są dla twojej strategii. Te początkowe wyniki i zrozumienie, co mogą oznaczać dla twojej strony internetowej, mogą pomóc ci zidentyfikować, co poprawić, co odrzucić i na czym skupić się, jeśli chodzi o twoją strategię SEO.
Artykuł powstał przy współpracy z Mateusz Lomber.